söndag 1 november 2015

Ciara - Medryttarhäst

Jag har under sensommaren/hösten blivit "medryttare" på en Dartmoorponny. Det är en klasskamrat från högstadiet som äger henne och när jag bor med min pappa så är det väldigt nära. Hon kontaktade mig en dag i Juli och frågade om jag ville hjälpa till att rida en av deras hästar. Eftersom jag inte är så tung/superlång så kan jag fortfarande rida ponnyer. Efter det samtalet har jag hjälpt till med Ciara ca två ggr i veckan, ibland fler, ibland inte alls beroende på hur mina och deras tider passar. Sista månaderna har det bara varit jag och tjejens mamma som ridit ut, eftersom hon pluggar inne i Gävle och endast kommer hem någon helg här och där.

I början så var Ciara grundriden, men mest körd. Det har gått så bra framåt! Jag är så otroligt glad över att ha kunnat hjälpa till att vidareutbilda hästen. Ibland har vi tillgång till ett ridhus och då brukar jag arbeta mycket med lösgörande arbete, volter, sidförande rörelser och galoppfattningar. Ciara har gått på ridläger under sommaren, hon har då sprungit in i galoppen. Lika så när vi ridit ut och fattat galopp, då har jag låtit henne springa in i galoppen, men de senaste veckorna har jag arbetat med att fatta galopp med ett kommando och därefter har jag börjat lägga till galoppskänkel för att hon ska lära sig betydelsen av skänkeln.



Kram,
Hannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar